Subscriber content

Un buste de Nazon par Emile Bourdelle acquis par le musée de Boston

9/7/19 - Acquisition - Boston, Museum of Fine Arts - « La tête de Nazon m’a toujours rappelé le buste d’Homère. Crinière et barbe blanche, maigreur ascétique, démarche fatiguée, regard lointain et intérieur à la fois, il donne l’impression qu’il est le grand prêtre d’une foi profonde, d’une foi en une religion connue de quelques autres hommes seulement. » Antoine Bourdelle entreprit de sculpter un buste de son ami Henri Nazon, plus grand que nature, qu’il exposa au Salon de la Société nationale des Beaux-Arts de 1893, l’année même où Rodin l’engagea comme praticien. De fait, l’œuvre témoigne des débuts de l’artiste, et de l’influence du maître dans le choix de laisser visible le travail du sculpteur.


Émile-Antoine Bourdelle (1861-1929)
Buste du peintre Henri Nazon, 1893

To access this content, you must subscribe to The Art Tribune. The advantages and conditions of this subscription, which will also allow you to support The Art Tribune, are described on the subscription page. If you would like to test the subscription, you can subscribe for one month (at €8) and if you don’t like it, you can send us an e-mail asking us to unsubscribe you (at least ten days before the next direct debit).

If you are already a subscriber, sign in using this form.

Your comments

In order to be able to discuss articles and read the contributions of other subscribers, you must subscribe to The Art Tribune. The advantages and conditions of this subscription, which will also allow you to support The Art Tribune, are described on the subscription page.

If you are already a subscriber, sign in.